Heeft u te weinig werkuren in een dag zitten en krijgt u vaker het gevoel dat u niet alles gedaan krijgt wat u graag had willen doen? Heeft u wel eens het idee dat u méér had kunnen doen? Werkt u vaker thuis om bij te blijven met de werkzaamheden? Vindt u het lastig om prioriteiten te stellen> Dit zijn allemaal redenen om eens onderzoek te doen naar time management. Het effectief verdelen van uw tijd is namelijk de basis van een efficiënte werkdag.
Om u op weg te helpen, hebben we enkele tips voor u op het gebied van time management. Het maken van een goede en haalbare planning is van groot belang. Zo is het verstandig om aan het begin van de dag een dagplanning te maken van zaken die belangrijk zijn en moeten worden gedaan. Zet deze op volgorde van belangrijkheid en zorg ervoor dat je hierbij ook nog ruimte laat voor onvoorziene werkzaamheden. Daarna is het van belang om werkzaamheden zoveel mogelijk af te ronden alvorens door te gaan met nieuwe werkzaamheden. Door deze zaken alvast toe te passen, krijgt u meer grip op uw werkzaamheden en zult u prettiger en minder stressvol werken. Er worden overigens ook trainingen gegeven op het gebied van time management.
Als aanvulling op het maken van een goede planning is het ook van belang om gebruik te maken van e-mail management. Vaak neemt e-mail een grote hap uit de dag qua tijd. Deze tijd kan worden verminderd én efficiënter worden ingedeeld wanneer je gebruik maakt van enkele basisregels. Meer hierover vindt u in het artikel over e-mail management. Tevens is het belangrijk om effectiever en efficiënter te werken. Hierdoor krijgt u meer gedaan en zult u met een beter gevoel en een minder volle todo list uw kantoor verlaten.
Wilt u meer informatie over time management? Dan kunt u altijd de volgende boeken lezen. Deze geven u insight in de "kunst" van het time managen.